Vegansk morotskaka

2 Mar

Den här morotskakan brukar jag alltid få högvis med komplimanger för när den bjuds på hemma, på jobbet, på kalas osv.
Den fick t o m ersätta den gamla tråkiga gräddtårtan på Myras 1-årskalas i helgen!

Vegansk morotskaka

3 dl fint rivna morötter
1/2 dl rapsolja
2 dl socker
3/4 dl soja- eller havregrädde
2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk kanel

Till glasyren:
50 g veganmjukost naturell, tex Tofulines Creamy Spread (finns i vanliga mataffärer)
30 g mjölkfritt margarin
2 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
kokosflingor (valfritt)

Smörj och bröa en form, gärna en spännbandsform.
Vispa ihop sojagrädde och socker.

Rör försiktigt ner de övriga ingredienserna.

Häll över till formen och grädda i 175 grader i c:a 40 minuter.

Stjälp upp kakan och låt svalna.

Blanda ihop glasyren och bred ovanpå kakan. Strö över kokosflingorna.

(Recept från Terneborgs lyckliga kokbok)

17 svar to “Vegansk morotskaka”

  1. Frida B mars 2, 2011 den 9:29 f m #

    Sluuurrrp! Morotskaka är bland det bästa jag vet! Skall definitivt testa ditt recept.Men jag för min del vill gärna blanda ihop gishcet på toppen med citronskal/limeskal istället för kokos.En smaksak……

    Kram Frida

    • Maria mars 2, 2011 den 4:18 e m #

      Bra idé med citronskal, jag gillart 🙂

  2. Johanna Marteleur mars 7, 2011 den 9:39 e m #

    Åh vad fint! Morotskaka är ju bland det bästa som finns!

    • Maria mars 7, 2011 den 9:40 e m #

      Faktiskt 🙂

  3. Tilde april 23, 2011 den 7:32 e m #

    Ajaj vad god den blev! Blev riktigt saftig och fin =) Brukar annars ha i valnötter för saftighetens skull, men det behövdes inte alls i den här.

    • Maria april 24, 2011 den 7:16 f m #

      Kul att höra! Visst är den helt fantastisk 🙂

  4. josefin april 4, 2014 den 10:01 f m #

    ska margarinet va smält?:d

    • Maria april 4, 2014 den 10:06 f m #

      Nope 🙂

  5. Camilla oktober 25, 2014 den 5:47 e m #

    Gjorde den här kakan i kväll. Fantastiskt god! Min sambo tyckte att glasyren var lite för söt, men jag var hur nöjd som helst. Fast nästa gång kanske jag drar ner lite grand på florsockret. Kanonbra recept hur som som helst.

    • Maria oktober 25, 2014 den 9:32 e m #

      Tackar! Kul att den gillades, söt men god med mycket smak 🙂

      • Camilla oktober 26, 2014 den 11:49 f m #

        Den gick utmärkt att frysa också! Nästan ännu godare idag. (Vet inte riktigt varför jag frös in den dock, eftersom den knappast hade blivit dålig av att stå i kylen över natten. Och längre än till idag kommer den inte att räcka!) Min nya receptfavorit.

  6. Johanna november 19, 2014 den 2:46 e m #

    Hej! Tror du att det gör något om den står en dag i kylen?

    • Maria november 19, 2014 den 3:02 e m #

      Nejdå 🙂

  7. Therese december 8, 2015 den 5:52 e m #

    Godaste morotskakan jag ätit. Gjort detta recept flera gånger, och oj vad god den är!
    Dock drog jag ner på sockret i glasyren, för det blev lite väl sött även för mig. 😉
    Men återigen, BÄSTA receptet!
    Tack så mycket!

    • Maria december 8, 2015 den 7:00 e m #

      Visst är den god! Lite platt kanske, men spelar inte så stor roll 🙂

  8. Marie Zeising mars 10, 2016 den 10:49 f m #

    Perfekt! Denna ska jag göra till vår nya kårförenings första möte. Jag har nyligen blivit vegeterian och det är ju lätt när det kommer till bakverk, så behövde verkligen inspo till att göra helt veganskt! 😀 stort tack 🙂

  9. Lunne juni 26, 2016 den 5:52 f m #

    Ersatte rapsolja i kakan med mosad banan för att dra ner lite på fettet (brukar försöka följa den kost Forks over knives rekommenderar), gick jättebra! Använde Oatlys påMackan till glasyren också, blev underbart. Nästa gång ska jag försöka komma på något sätt att göra glasyren mindre söt men inte mer fet…

Lämna en kommentar