Vegansk kladdkaka – med eller utan lakrits!

23 Feb

Det här receptet är världens bästa veganska kladdkakerecept! Innehåller inga svåra ingredienser och blir alltid sjukt uppskattad och kladdigt seg. Som kladdkaka ska vara. Testa gärna lakritsvarianten!

Vegansk kladdkaka

150 g mjölkfritt margarin
2 msk sirap
3,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 tsk vaniljsocker
(Ev 3 msk lakritspulver)
1,25 dl vatten
1 krm salt
+ margarin och ströbröd eller kokosflingor till formen

1. Smörj en springform och bröa den. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält margarinet. Rör i sirapen och vattnet.

3. Blanda socker, mjöl, kakao, vaniljsocker (+ev lakritspulver) och salt i en bunke. Tillsätt vätskan och blanda väl.

4. Häll smeten i formen och grädda i 25 min (inte längre). Låt helst svalna innan du äter den. Ska kladdkakan vara till ett kalas eller fika rekommenderar jag att göra den redan på förmiddagen om den ska fikas på eftermiddagen, så hinner den sätta sig något.

Servera med vispgrädde eller glass!

9 svar to “Vegansk kladdkaka – med eller utan lakrits!”

  1. Johanna september 30, 2014 den 8:20 e m #

    Så god!!! (med lakritspulver)

    • Maria september 30, 2014 den 9:08 e m #

      Eller hur!🙂

  2. Emilia februari 15, 2015 den 2:39 e m #

    Konstig fråga kanske, men går det att använda fänkål istället för lakritspulver?🙂

    • Maria februari 15, 2015 den 7:13 e m #

      Oj, nä det tror jag verkligen inte🙂 Lakritspulver är ett rätt så starkt smakande pulver med mycket god lakritssmak medan fänkål är en grönsak med en smak som påminner åt lakritshållet. Köp pulvret! Finns i matbutik!

  3. Katta november 2, 2016 den 3:57 e m #

    Hej och tack för receptet! Vet du om kakan blir lika god om den bakas dagen innan servering och hålls i kylen?

    • Maria november 2, 2016 den 7:34 e m #

      Hej!
      Absolut den kan nog t o m tjäna på det! Jag brukar ofta göra så🙂

  4. Jim november 28, 2016 den 11:57 f m #

    Hej! Jag provade ditt recept på kladdkaka igår och den hade både bra konsistens och god chokladsmak men jag upplevde att den var ganska mjölig i smaken mot icke vegansk kladdkaka. Jag undrar därför om det skulle gå att ersätta vetemjölet mot t.ex.hasselnötsmjöl eller dylikt? Har du provat? Och sen är jag nyfiken på om du provat att ut vattnet i receptet mot t.ex. kokosmjölk för att få mer djup i smaken?

    • Maria november 28, 2016 den 5:56 e m #

      Tjena! Mjölig? Konstigt, ingen jag bjudit den på som kommenterat det och jag har bjudit på den vid väldigt många tillfällen🙂
      Men hasselnötsmjöl låter ju ljuvligt gott! Kanske testa ta fifty fifty? Att byta ut vattnet låter absolut som det kan funka, prova dig fram.
      Själv gillar jag att det är så enkla ingredienser i denna kladdkaka, en har oftast mjöl, kakao och margarin hemma🙂 Lycka till!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Världens godaste kladdkaka | Linser, bönor, grönkål och garn - oktober 6, 2016

    […] Vegankocken hade ett recept på en vegansk kladdkaka som jag bara måste testa. Att leva utan kladdkaka är inte det lättaste så det var ju en självklarhet att leta fram ett bra veganskt recept på denna klassiker! Jag tyckte dock att den innehöll lite väl mycket socker, så jag minskade lite på den mängden. Men tillsatte lite havtornspulver. Riktigt smaskigt blev det. Måste skaffa lakritspulver och testa med det nån gång också. […]

Kommentera

