Urgoda bönburgare

21 Apr

Dessa goda bönburgare får smak av bl a stekt lök och håller ihop bra trots att de är äggfria. Vi serverade dem mellan friscobröd tillsammans med sallad, tomater, lök och hemmagjord hamburgerdressing. Tips: gör dubbel sats och frys in!

1 burk kidneybönor (400 g)
1 burk kikärtor (400 g)
2 kokta mosade potatisar
1 msk maizena (idealmjöl funkar nog oxå)
200 g smulat grovt bröd (jag tog lingongrova)
1 gul lök
Salt & peppar

Mosa bönorna till en smet. Blanda alla ingredienser, salta och peppra. Stek burgarna i olja.

9 svar to “Urgoda bönburgare”

  1. Lii maj 22, 2012 den 3:44 e m #

    åh vad roligt att jag hittat en sån fin veganblogg!!❤ undrar hur många burgare blir det av det här receptet?🙂

    • Maria maj 23, 2012 den 8:30 f m #

      Har för mig att det blev 5-6 stycken rätt stora ena🙂

  2. Anna juni 27, 2012 den 5:43 e m #

    Nice, låter gott. Måste jag testa.

    Du som har så mycket goda recept, har inte du något att bidra med till pannkakstävlingen innan den stänger? (http://vegoeco.blogspot.se/2012/03/tavling-efterlysning-basta-receptet-pa.html)

  3. veganmassa januari 28, 2013 den 3:20 e m #

    De gjorde succe här hemma!🙂

    • Maria januari 28, 2013 den 8:53 e m #

      Roligt att höra😀

  4. 1ilith juli 9, 2013 den 5:35 e m #

    hehe jag fuskade och köpte burgare från goodstore! Nästa gång ska jag prova att göra egna😀

  5. Sandra augusti 19, 2013 den 11:01 f m #

    Dessa burgare var urgoda och så lätta att göra! Helt klart en ny favorit!

    • Maria augusti 19, 2013 den 11:25 f m #

      Eller hur! Spread the word😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Saker jag gör | Det är inte jag, det är du. - augusti 19, 2013

    […] Sedan rusade (hahaha, här rusas det inte!) jag hem och ställde mig i köket. Kokade potatis och gjorde marinad. Marinaden skulle vara till sojafiléerna som jag ska ha till middag ikväll. Blir repris från förra veckan, recept hittar du HÄR. Potatisen sulle jag ha till bönburgarna jag gjorde till lunch. Och vilka burgare sen! Jag har lite svårt för vegetariska burgerpattys som man köper färdiga i affären, antingen är de äckliga eller så påminner de för mycket om kött. Nu har jag hittat vägen till burgarhimlen! Eftersom jag följde receptet slaviskt och jag vill ge cred till Vegankocken så hittar ni receptet HÄR. […]

Kommentera

