Veganska chokladmuffins med mintsmak

22 Jan

20120122-130550.jpg

Jag älskar mintchoklad. Självklart fick jag lov att testa baka mintchokladmuffins, de blev väldigt saftiga och goda! Nästa gång testar jag att bryta ned lite mintchokladbitar i smeten.

12 st chokladmuffins med mintsmak

2,3 dl sojamjölk
1 tsk äppelcidervinäger
1,8 dl strösocker
0,75 dl rapsolja
1 tsk pepparmintsolja
1,5 tsk vaniljsocker
2,3 dl vetemjöl
0,8 dl kakao
3/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

1. Sätt ugnen på 175 grader och lägg tolv mindre muffinsformar i cupcakesplåten (eller på en vanlig plåt).
2. Vispa sojamjölk och vinäger i en bunke. Ställ åt sidan ett par minuter så att det tjocknar lätt. Tllsätt sedan socker, olja, pepparmintsolja och vaniljsocker och vispa ihop.
3. Tag fram en ny bunke och blanda mjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver och salt. Vänd ner i två omgångar i den första bunken och vispa till en jämn smet.
4. Fyll formarna till knappt tre fjärdedelar med smeten och grädda i 18-20 min. Låt svalna helt på galler.

6 svar to “Veganska chokladmuffins med mintsmak”

  1. kulturkoftan januari 23, 2012 den 8:38 f m #

    De var goooooda och saftiga!

    • Maria februari 17, 2012 den 5:20 f m #

      Jag vill alltid ha dessa hemm🙂

  2. PickyPenguin juli 1, 2013 den 2:57 e m #

    Hade bakat dem några veckor sedan och de blev så hemsk goda😉 Ska baka dem igen idag! Så glad jag sparat receptet…men vill gärna ha receptet på min blogg om det är okej med dig…(naturligtvis med hänvisning till dig)

    • Maria juli 1, 2013 den 10:10 e m #

      Tjena! Kul att du gillar dem, de är ju löjligt goda🙂
      Skriv gärna receptet på ditt blogg, och länka gärna till min🙂

  3. Maria augusti 23, 2013 den 10:12 f m #

    Thanks for sharing🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dark Chocolate Cupcakes | Four Little Penguins - augusti 23, 2013

    […] got this recipe from another blog (link here) and made them twice already and love them heaps. So I thought I would share it here as the recipe […]

Kommentera

