Vegansk kalops

9 Jan

Kalops är en gammal klassisk husmansrätt som är superenkel att veganisera med hjälp av sojagrytbitar eller sojastrimlor.

Vegansk kalops

225 gram torkade sojagrytbitar eller sojastrimlor
2 msk mjölkfritt margarin
20 kryddpepparkorn
1,5 tsk salt
5 lagerblad
6 dl vatten
3-4 morötter
2 gula lökar
3 msk idealmjöl eller vetemjöl
1/2-1 dl vatten

1. Koka sojaköttet separat i en kastrull i 10 minuter. Häll i en sil och låt rinna av.
2. Hacka morötter och lök. Låt fettet bli ljusbrunt i en stekpanna. Tillsätt lök och morötter och fräs 3 min. Tillsätt sedan sojaköttet och fräs ytterligare 3 min.
3. Krydda och tillsätt vatten. Lägg på ett lock och låt koka i 10 min.
4. Rör ut mjölet med vattnet till en slät redning, rör ner den och låt koka 5 min. Smaka av. Plocka ur lagerblad och kryddpepparkorn.

Serveras med kokt potatis och gelé, lingonsylt eller rödbetor.

3 svar to “Vegansk kalops”

  1. Karin januari 14, 2011 den 10:44 f m #

    Vad mycket recept och fina bilder, blir sugen på att testa allt 🙂

    • Maria januari 14, 2011 den 5:49 e m #

      Tack vad snällt! Testa på och skriv gärna vad du tycker om recepten också🙂

  2. Karin januari 15, 2011 den 10:02 e m #

    Ja, det verkar väldigt spännande. Jag har inte riktigt kommit igång med det än dock. Jag åt en efterätt som var raw food. Det var inlagda persikor med en kaka som var gjort utav malen mandel. Persikorna var inlagda i kardemumma. Det var så otroligt gott!

Kommentera

