Vegansk matig tofusoppa med kokosmjölk & kanel

8 Dec

Den här matiga tofusoppan existerade i sitt (hemliga) grundrecept på cafébåten vid Umeå kaj för några år sedan, den är verkligen himmelskt god. Detta är min variant på soppan och den har bjudits på till diverse gäster, bland annat amerikanska folkpunkbandet Ghost Mice. Kokosmjölk, kanel och dill gör soppan krämig och spännande i smaken.

Tofusoppa med kanel

1 gul lök
1 morot
2 msk olja
1/2-1 färsk broccoli (fryst funkar också)
1 burk hela tomater
1 tsk socker
2,5 dl vatten + 1 buljongtärning
1 burk kokosmjölk
1 paket tofu (200-250 g)
+ kanel, dill, svartpeppar, vitpeppar

1. Hacla löken och riv moroten grovt. Fräs i oljan.
2. Tillsätt broccolin i små buketter.
3. Häll i tomaterna, skär itu dem i mindre bitar i grytan.
4. Tillsätt vatten, buljong och socker. Koka 15 min.
5. Tillsätt kokosmjölk, tofu och kryddor. Koka 5 min.

Servera med bröd.

4 svar to “Vegansk matig tofusoppa med kokosmjölk & kanel”

  1. Skägg-Anna december 21, 2010 den 5:23 e m #

    Halloj! För en gångs skull är jag snabb i vändningarna. Receptet är utskrivet och jag är minst lika nyfiken som min bror decemberveganen. Tack och bock, vegankock!

    • Maria december 21, 2010 den 6:46 e m #

      Trevligt! Enjoy the soup!

  2. Catarina december 25, 2010 den 12:08 e m #

    jag provade detta recept för två dagar sedan. jag tyckte det var jättegott, och min två åring också….dock inte min make och de andratvå barnen. Jag får jobba på att vänja deras smaklökar vid bra mat.

    Tack för ett bra recept, det var som sagt smarrigt värre!

    • Maria december 26, 2010 den 1:43 e m #

      Hihi ja kokosmjölk, kanel och dill är onekligen en något ovanlig kombo, kanske är det love it or hate it som gäller? Kul att du provade och gillade iaf 😀

Kommentera

